Wednesday, May 13, 2015

Ebook Super WAHM Super MOM

ENTRI 25

Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar:  Akademi Bekerja Di Rumah




Seperti yang telah saya terangkan sebelum ini, sebelum mengambil keputusan untuk berhenti bekerja, cari ilmu dulu.  Sebagaimana fasa lain dalam kehidupan seperti berkahwin, mempunyai anak, mencari kerja dan lain-lain, adalah lebih selamat sekiranya kita ambil tahu perkara itu terlebih dahulu serba sedikit sebelum kita melaluinya sendiri.

Buku Super WAHM Super MOM ini amat saya cadangkan sebagai salah satu bahan bacaan bagi mencari ilmu tersebut.  Mari kita lihat beberapa petikan dari e-book tersebut.

"Tidak mempunyai majikan bukanlah bermakna saya tidak perlu berdisiplin. Tetapi bekerja sendiri memerlukan lebih disiplin daripada kerja-kerja lain yang ada, terutamanya bila kita memegang jawatan "SURIRUMAH SEPARUH MASA" dan "IBU SEPENUH MASA" dan "USAHAWAN"." - Norhanita Bahrom

Nah, bukankah seperti yang saya katakan sebelum ini.  Aspek disiplin itu amat penting sekiranya kita bercadang hendak menjadi suri yang bekerja di rumah.  Jika sebelum ini, sesetengah daripada kita mungkin bekerja sambil lewa.  Lebih-lebih lagi mungkin apabila bos sendiri tidak terlalu menitik beratkan hari akhir (dateline) tugasan.  Sekiranya anda menjadi seorang WAHM, sikap itu perlu dihapuskan.

Petikan kata-kata Puan Harlinda pula, "Bagi saya cabaran datang dari diri sendiri. Jika kita bijak mengurus masa dan berdisiplin, tiada masalah dan cabaran yang tak dapat diatasi. Tidak dinafikan bekerja di rumah sangat menuntut kesabaran dan kekuatan mental, fizikal dan jiwa yang kental. Ini kerana kita perlu menggalas tanggungjawab sebagai ibu dan memberi perhatian kepada anak-anak. Pada masa yang sama kita perlu FOKUS kepada perniagaan. Tetapi setiap cabaran tersebut boleh diatasi dengan syarat kita berdisiplin, sabar dan tidak merungut."

Pelbagai kisah dan pengalaman yang dikongsikan di dalam ebook penuh informasi ini akan memberikan inspirasi dan panduan kepada mereka yang mahu bergelar seorang WAHM.  

Dunia sekarang sudah tanpa sempadan.  Asalkan mempunyai kemudahan internet, semua wanita masih boleh terus mengecap kejayaan walaupun berpejabat di rumah.  Dalam masa yang sama, tugas hakiki dan kembali kepada fitrah seorang ibu dan isteri yang seharusnya berperanan menguruskan keluarga.  Ibu adalah guru pertama yang terbaik untuk anak-anak.  Menyedari hakikat ini dan berbekalkan ilmu yang dikutip, saya telah mengambil keputusan drastik.  Saya telah terlepas saat-saat berharga semasa kecil bersama anak sulung saya.  Saya perlu memastikan tidak akan terlepas lagi saat-saat itu.

Ebook ini boleh didapati dengan harga RM 25.00 sahaja.  Pembelian boleh dilakukan dengan mengisi borang tempahan di blog ini atau emel di rahizahaszian@gmail.com.

0 comments:

Post a Comment