Thursday, April 23, 2015

Kembali ke dunia WAHM dan SOHO

ENTRI 24

Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar:  Google



Konsep bekerja dari rumah di Malaysia sudah mula diperkenalkan seawal tahun 2000. Saya turut sama menyertai golongan ini pada tahun 2002 selepas melahirkan anak pertama. Pengalaman tersebut telah diceritakan serba sedikit di sini.
Ketika itu, ramai orang yang pelik bila saya mengatakan saya menjalankan SoHo. Huh? Apa itu SoHo? Tidak terdapat mana-mana kumpulan sokongan SoHo di Malaysia. Lalu, untuk menambah jaringan saya telah menyertai USAHANITA. Saya berasa sangat kecil dan rendah diri kerana kebanyakan rakan-rakan mempunyai ruang perniagaan sendiri (kedai/restoren/butik/kilang dll), manakala saya hanya mempunyai ruang kerja yang kecil di bahagian garaj rumah ayah yang telah diubahsuai menjadi sebuah pejabat. Atas sebab-sebab tertentu, setelah hampir 7 tahun saya kembali ke dunia pekerjaan.
Kini, sekali lagi saya bergelar WAHM yang menjalankan SoHo. Namun situasi kali ini sangat berbeza. Sudah terdapat satu kumpulan jaringan yang aktif saling menyokong bagi suri bergelar WAHM. Saya bernasib baik apabila ketika sedang mencari hala tuju seterusnya, tiba-tiba pengasas ABDR ( Akademi Bekerja Dari Rumah) Puan Masayu Ahmad telah 'Add Friend' saya. Saya pun musykil bagaimana beliau menjumpai profil saya memandangkan profil saya bersifat peribadi (private). Namun kuasa Allah, bertemu juga dan Allah jua yang telah menggerakkan hati saya untuk 'Accept Request' daripadanya. Jarang saya berbuat demikian. Melaluinya, sedikit demi sedikit saya mengumpul maklumat tentang ABDR.
Apakah itu ABDR?
Akademi Bekerja di rumah (ABDR) ialah
> kumpulan sokongan khas untuk suri belajar asas bisnes di atas talian
> kumpulan sokongan khas untuk suri belajar menjana pendapatan hanya dari rumah
> kumpulan sokongan khas untuk suri bekerjaya menjana pendapatan secara sampingan
> kumpulan sokongan untuk mereka bergelar wahm
> platform untuk belajar berbisnes produk fizikal secara dropship dan produk digital ebook dan servis.
Saya telah mendaftar secara rasminya dengan ABDR dengan mengikuti sebuah kelas online yang ditawarkannya di bawah kendalian Cikgu Anys Idayu Zakaria
Saya akan menerangkan lebih lanjut tentang ABDR dalam entri seterusnya.

0 comments:

Post a Comment